Til vejledere

Vejleder du unge i deres vej gennem uddannelsessystemet, og vil du høre mere om, hvordan et højskoleophold kan tænkes ind? På denne side har vi samlet en række links, der kan føre dig videre til al den information, du har brug for.

Til dig, der vejleder i grundskolen

Højskoleforløb med dansk og matematik

3 ugers intensivt læringsforløb på højskole med formål om at forberede unge uden ungdomsuddannelse til en optagelsesprøve på en ungdomsuddannelse. Se vores folder for kommuner og ungevejledere

Ungdomshøjskoler (16-19 år)

For unge mellem 16 – 19 år er der mulighed for at komme på ungdomshøjskole. Der findes to ungdomshøjskoler, som kan være et skridt på vej til en ungdomsuddannelse.

Erhvervsgrunduddannelse (EGU)

For unge, der ikke vurderes at tilhøre målgruppen for den Forberedende Grunduddannelse (FGU) kan et højskoleophold være et alternativ.

Til dig, der vejleder på ungdomsuddannelser

Afklar studiedrømmene med et højskoleophold

Mange bruger højskoleopholdet til at blive afklaret omkring deres uddannelsesvej. På flere højskoler kan du også forberede dig til en specifik uddannelse eller optagelsesprøve.

Book et oplæg om at gå på højskole

Mangler dine elever indblik i, hvad en højskole er, så har du som vejleder eller underviser på en ungdomsuddannelse mulighed for at bestille et gratis oplæg om højskoleophold.

Introtur eller undervisningssamarbejde – i højskolens rammer

Står I over for at skulle gennemføre et introforløb, når 1.g-klasserne bliver sammenlagt på ny, efter grundforløbet er ovre, eller interesserede i at skabe lidt anderledes undervisning for dine elever så kan din skole indgå samarbejde med en højskole om at afholde introtur eller særlige undervisningsforløb.

Download oversigt over alle tilbud til ungdomsuddannelser

HØJSKOLE MED MENTOR: "Pludselig gik det op for mig, hvad jeg var ved at smide væk"

Mød Kristian, der har gået på 6 forskellige folkeskoler og været i karambolage med politi og stoffer i en meget ung alder. På højskolen fandt han sig selv og lysten til livet. I dag er han i lærer som tømrer.

Læs hans historie her

UDEN UNGDOMSSUDDANNELSE: "Højskolen har givet mig en indre ro"

Nadia Lise Dyhrberg Petersen har aldrig været skoletræt, men droppede ud af efterskole og gymnasium, fordi hun havde svært ved at finde ind i fællesskabet. Et højskoleophold har givet hende mod på at flytte hjemmefra og begynde på HF.

Læs hendes historie her

EGU: Nicklas blev optaget på drømmeuddannelsen efter en tur på højskole

Mød Nicklas, der tog på højskole for at samle erfaring, så han kunne blive optaget på sin drømmeuddannelse. I dag er han færdiguddannet pædagogisk assistent fra SOSU-skolen:

Læs hans historie her

Til dig, der vejleder på videregående uddannelser

En pause fra studiet

Hvis en studerende mangler ny inspiration, er presset eller har brug for en tænkepause, kan et pitstop på en højskole være en god mulighed. Mange højskoler tilbyder reduceret pris til pitstop-elever.

På højskole med en mentor

Til dig, der arbejder med sårbare unge

Mentorordningen

Mentorordningen er for unge uden ungdomsuddannelse mellem 17½ og 25 år, der kan visiteres til et højskoleophold gennem Ungdommens Uddannelsesvejledning med henblik på en overgang til en kompetencegivende ungdomsuddannelse.

PITSTOP: Ellen tog et pitstop fra medicinstudiet

I Efteråret 2018 tog Ellen Bjerre Koch et afbræk fra medicinstudiet for at tage 2 måneder på højskole. Opholdet gav hende et nyt fællesskab og fornyet energi til at fortsætte sin drømmeuddannelse.

Læs hendes historie her

FGU: "Højskolen har givet mig mod til at starte på en uddannelse"

22-årige Mille Haugaard Sørensen har haft svært ved at finde ud af, hvad hun skulle uddanne sig til. Med hjælp fra kommunen kom hun på højskole, og opholdet har rykket ved hendes planer for fremtiden.

Læs hendes historie her

HØJSKOLE MED MENTOR: "Højskolen gav mig mod på livet"

Mød Frederikke, der måtte afbryde gymnasiet som følge af en depression. Siden har hun været på højskole, og til sommer bliver hun student fra HF.

Læs hendes historie her

Vil du vide mere om højskoler?

Der findes knap 70 forskellige højskoler, og de er alle meget forskellige. Her kan du læse mere om de syv typer af højskoler.