Rude Strand Højskole

Rude Strand Højskole er en højskole efter Grundtvigs tanker og ideer. Her mødes seniorer i et inspirerende, motiverende og fornøjeligt fællesskab – og kan vende hjem med ny glæde ved tilværelsen. Og måske nye venskaber.

Højskolen tilbyder et nyt kursus for seniorer hver uge året rundt. I 2024-25 er der 61 forskellige kurser at vælge imellem, og alle er velkomne. Hvad enten, man har været på højskole mange gange før – eller skal afsted for allerførste gang!

Kurserne har forskellige temaer og udbuddet er bredt og varieret. Men fælles for dem alle er møder med inspirerende og livskloge foredragsholdere og masser af fællessang fra Højskolesangbogen. I en tryg, varm og munter atmosfære.

Rude Strand Højskole ligger smukt placeret ved stranden mellem Århus og Odder med udsigt over Kattegat til Helgenæs, Samsø og Tunø. Parken mod vandet rummer én af Danmarks bedst beliggende krolfbaner, og der er direkte adgang til et frisk havbad fra højskolens strand.

Detaljerede beskrivelser og løbende opdateringer for de enkelte kurser findes på skolens hjemmeside under “Kursusoversigt” .

Kursusprogram for 2024-25 kan ses på skolens hjemmeside HER!

Du kan bestille højskolens trykte katalog 2024-25 og få det tilsendt med Postnord. (klik for bestillingskupon)

Demokrati
Samfund
Filosofi
Fortællinger
Kulturformidling
Motion
Naturen
Sang
Sundhed

I 2024-25 har vi 61 forskellige kurser at vælge imellem - de fleste på 6 dage. I flere af ugerne er der to  kurser, der kører parallelt med hinanden. Herved kan ægtepar eller venner tage på højskole sammen, selvom man har forskellige interesser.

Vi har hen over året klassisk højskoleuger med lidt af det hele og meget af det livgivende fællesskab med fællesang, foredrag, udflugter og motion. Herunder sommerkurser og kurser i jul og nytår.

Og vi har blandt andet emne-kurser om Grønland, Færøerne, Russisk litteratur, kunst og musik, Norden, litteratur, kunst, filosofi, maleri, historie, opera og klassisk musik.

Hertil aktivitetsuger med velvære, bigband- og symfoniorkester, korsang, folkedans, vandring, seniordans, natur, cykling, golf og krolf.

På alle kurser

På alle kurser har vi masser af fællesang, udflugter, musikalsk underholdning livsoplysende foredrag og debatter, ligesom der er tilbud om motion og naturoplevelser.

INDENDØRS
* Stor spisestue, stor opholdsstue og foredragssal med alle AV-midler.
* Træningssal og bordtennisbord.
* Diverse spil og bøger til fri afbenyttelse.
* Tv-stue.
* To daglige aviser.

UDENDØRS
* Terrasse med udsigt over strand og vand til Helgenæs, Tunø og Samsø.
* Krolfbane i parkanlægget ned mod stranden.
* Petanquebane ved terrassen, stigegolf- og vikingespil.
* Bred sti til stranden med gelænder.
* Vandrestave og cykler til fri afbenyttelse.

DIVERSE
* Højskolen er røgfri. Det er tilladt at ryge udenfor.
* Alle dobbeltværelser har eget bad og toilet.
* Til alle enkeltværelser er der enten eget bad/toilet (mod tillæg) eller delt bad/toilet med naboværelset (standardpris).
* Håndklæder og sengelinned er på værelserne. Sengen er opredt, når du ankommer.
* Teleslynge i foredragssal, spisestue og opholdsstue.

Eget køkken
Højskolen har eget produktionskøkken, hvor maden bliver lavet med både kærlighed og smil.

* Der går tog til Skanderborg
* Der arrangeres gratis transport til og fra højskolen fra Skanderborg Station. - Giv besked ved tilmelding.

Læs mere her

Seniorkurser, 29. april - 4. maj, 1 uge
Seniorkurser, 6. maj - 11. maj, 1 uge

Kataloger

Hent højskolens kataloger

Katalog korte kurser

Seniorhøjskole

Kursuspris mellem 4.750 og 6.950 kr
Pris er for enkeltværelse m. havudsigt og m. delt bad/toilet med naboværelse.
Rabat 400 kr: delt dobbeltværelse m. havkig el. enkeltværelse u. havudsigt.
Tillæg 800 kr: enkeltværelse med havudsigt og eget bad/toil.

Skolen har plads til 69 elever fordelt på 50 dobbelt- og enkeltværelser med gode senge og indstillelige hovedgærder og fodender.

Vi tager hensyn til diæter eller andre kostbehov. Giv gerne besked et par dage før ankomst.

ALT UNDER ÉT TAG
Rude Strand Højskole er naturligvis ældre- og handicapvenlig, men man skal være fuldt selvhjulpen.

Rude Strand Højskole
Kystvejen 114