Silkeborg Højskole

På Silkeborg højskole handler det ikke om at blive til noget, men om at blive til nogen. Hovedfag: Kunst, Politik & Debat, Keramik, Idræt & Vandsport, Friluftsliv, Musik + mere end 40 valgfag. Studierejser (ca, 10 dage): Norge, Ghana, Balkan, Belgien, USA, Kenya, Indien, Sydkorea Explorer-rejser (2-7 uger): Canada, Colombia, Nepal og Tanzania.

Her handler det ikke om at blive til noget, men om at blive til nogen

Et ophold på Silkeborg Højskole kan være din vej til nye oplevelser, venner, indsigt og viden, der gør din verden større og dine rødder dybe. Du vil opleve, at din indsats tæller; at du kan flytte noget og rykke dig selv sammen med andre.

Og så er faciliteterne i orden; vi har et godt økologisk køkken, moderne værelser og ligger i smuk og inspirerende natur. Det er med i pakken.

Højskoleliv og faglighed

Du kan forfølge det, du allerede brænder for, eller du kan kaste dig ud i noget, du aldrig har prøvet før.

Undervisningen tager udgangspunkt i nysgerrighed og interesse – ikke et pensum vi skal nå. Her bliver du ikke målt og vejet, men du opfordres til engageret deltagelse med udgangspunkt i, hvem du er, og hvordan du ser verden.

Vælg et hovedfag, to eksistensfag, 3-5 valgfag, og oplev højskolelivet, når det er bedst.

Rejs med os

At opleve verden er en del af højskoledannelsen hos os. Vi mener, at man er nødt til at se og mærke naturen, fremmede kulturer og uretfærdigheden i verden for at forstå den.

Vi rejser til Ghana, Norge, Balkan, Belgien, USA, Kenya, Indien, Sydkorea, Canada, Colombia, Nepal og Tanzania.

Filosofi
Friluftsliv
Idræt og sport
Kajak og kano
Svømning
Keramik og Raku
Rejser (over 2 uger)

Er dine drømme akkompagneret af et musikalsk lydspor, og nynner du de fleste af dine vågne timer? Tænder du på politik og debat? Sover du bedst under åben himmel og med dit yndlingsfriluftsgear inden for rækkevidde? Tænker du i kunstneriske billeder, og ser du verden i farver? Er idræt og bevægelse lige så vigtigt for dig som at trække vejret? Vil du skabe brugskunst og taktile udtryk i keramik?

...Eller vil du bare prøve noget nyt?

Hovedfag

Sammen med 130 elever fra både Danmark og udlandet møder du hver dag engagerede undervisere på bl.a. hovedfagene:

Derudover kan du vælge mellem mere end 40 eksistens- og valgfag

Eksistensfag

Eksistensfagene behandler livets store spørgsmål. Bliv klogere på verden og din plads i den, når vi kigger filosofiens, sociologiens og æstetikkens store tænkere over skuldrene.

Fagpaletten kan fx indeholde disse fag:

Social entrepreneurship, Litteratur, Teologi, Køn & krop, Medievirkeligheden, Natuforståelse og Politisk filosofi m.fl.

Valgfag

På valgfagene kan du udfolde dine mere kreative og fysiske sider i fag som adventure race, skrivekunst, ølbrygning, kajak, grafik, musik m.fl.

Silkeborg Højskole råder over lækre, veludstyrede faciliteter til alle alle vores fagområder.

Musik: Et veludstyret musikhus med lydstudier, kontrolrum og musiksal foruden øvelokaler.

Keramik: To veludstyrede keramikværksteder, 16 elektriske drejebænke, alt i redskaber, glasurafdeling, to keramikovne og tre rakuovne.

Kunst: Stort kunstværksted og atelier.

Friluftsliv: Stor bæredygtige friluftsbygning, naturplads med et stort bålhus og shelter, kajakker og kanoer.

Idræt og vandsport: Svømmehal, idrætshal og fitnesslokale samt udendørs dobbelt beach volley bane og mountainbikes.

Politik og debat: Dejlige undervisningslokaler til samtale og diskussion. Faget gør meget brug af ekskursioner og oplevelser ude af huset.

På højskole i Søhøjlandet

Silkeborg Højskole er placeret i Det midtjyske Søhøjland mellem bakker og skov lige ned til Silkeborg Langsø, og du får rig mulighed for at udforske naturen i Søhøjlandet både til lands og til vands. Her kan du padle, gå eller cykle lige ind i den vidtstrakte natur, eller du kan på 15 minutter nå Silkeborgs centrum med forretninger, tog- og busforbindelser og massevis af kulturtilbud.

Book en rundvisning

Emnekurser, 16. juni - 22. juni, 1 uge
Emnekurser, 23. juni - 29. juni, 1 uge

Lange kurser

Bred almen højskole

Beregn din pris på vores hjemmeside.

Rejser

Studierejser

(ca, 10 dage): Ghana, New York/Washington, Norge (vinter), Norge (sommer) BelgienBalkanSydkoreaKenya og Indien,

Explorer-rejser

(2-7 uger)

NepalCanadaColombia og en helt ny destination: Tanzania (rejsebeskrivelse klar i uge 9).

Vi har fokus på grøn kost og følger de officielle kostråd og nøglehulsmærket.

• Handicapvenlig indretning
  • Kørestol kan komme frem overalt.
  • Op til fire elevpladser (to værelser) med handicaptoilet og -bad
  • Elevator.