Vallekilde Højskole

Vil du fordybe dig i kreative produktioner indenfor medier og video, litteratur, events, design og spiludvikling, er Vallekilde stedet.

NYSGERRIG SIDEN 1865

Livet på Vallekilde Højskole er alt fra langsomme morgener med kaffe og rustne stemmer til intense slutspurter i hovedfagsprojekterne. Det er boldspil og afslapning i haven, og det er dybe snakke foran pejsen. Det er fællessange og gåture, dansefester og brætspil. Det er den daglige rengøring og den drabelige bordtenniskamp, og det er et sammensurium af små og store øjeblikke skabt af fællesskab, kreativitet og nysgerrighed.

PARTNERSKABER MED VIRKELIGHEDEN

Vi har syv hovedfag: Journalistik, Tilrettelægger, PodcastSpiludvikling, Forfatter, Design & Maker samt Event & Lederskab + en lang række valgfag.

Fælles for fagene på Vallekilde Højskole er, at vi lægger stor vægt på, at de projekter, du som elev arbejder på, spiller tæt sammen med verden uden for højskolen.

Derfor har vi bl.a. partnerskaber med Roskilde Festival, og uanset hvilket fag du vælger, får du mulighed for at arbejde med konkrete projekter.

Forberedelse til Kunst/kreative uddannelser
Grafisk design
Forberedelse til Journalisthøjskole og andre medieskoler
Journalistik
Medier
Projektledelse
Spiludvikling
Skriveværksted

HOVEDFAG

JOURNALISTIK

Arbejd som journalist og skriv til print og web. Lær om medier, interviewteknik og de journalistiske genrer, og prøv kræfter med tv-nyheder.

Fokus på optagelsesprøverne til journalistuddannelserne.

TILRETTELÆGGER

Lær at tilrettelægge, filme og klippe små og store videoproduktioner sammen med erfarne instruktører og journalister, der giver dig feedback på dine projekter.

PODCAST

Fortæl historier med lyd, og lær at optage, speake og klippe dine egne podcast.

FORFATTER

Find din stemme i litteraturen, og skriv som forfatter. Arbejd med dit sprog og dine ideer sammen med prisvindende forfattere.

SPILUDVIKLING

Prøv kræfter med spiludvikling, social gaming, level- og lyddesign, grafik, brætspil og spilpsykologi. Du får et kig ind i en branche i vækst, når vi møder folk fra den danske spilindustri.

EVENT & LEDERSKAB

Lær at skabe events, når vi arbejder med fester og festivaler, workshops, publikumshåndtering, projektledelse, kommunikation, markedsføring og logistik med bl.a. Roskilde Festival.

DESIGN & MAKER

Bliv helt skarp på visuelt design, typografi og grafik, rumligt design og prototyper, 3D-print og laserskærer. Fokus på optag til designuddannelserne.

UGEN PÅ VALLEKILDE

Du vælger et af syv hovedfag - Journalistik, Tilrettelægger, Podcast, Design & Maker, Event & Lederskab, Spiludvikling eller Forfatter - som du har mandag, onsdag og torsdag. Tirsdag og fredag har du valgfag - vælg mellem mere end 20 forskellige fag. Aftnerne byder på sport, kultur, foredrag og hygge.

MAD

Måltiderne er en vigtig del af opholdet på Vallekilde Højskole. Vores ambitiøse køkken arbejder meget med at mindske madspild, og vi bliver fortsat grønnere. Køkkenet har guldmærke i økologi og lavet fra bunden. Vi tager selvfølgelig hensyn til allergier og særlige diæter.

LÆRERNE

Underviserne er et ungt og engageret hold, der glæder sig meget til at møde dig og gøre dit ophold til noget helt særligt.

FØLG HVERDAGEN

Du kan følge livet på Vallekilde Højskole på vores Instagram. Hver uge er en ny elev take-over i vores story og viser dig alle de forskellige sider af højskolelivet.

DIVERSE

• Smuk beliggenhed med stor park og æbleplantage
  • Egen biograf, radiostudie og pejsestue
  • 3D-printer, laserskærer og iMacs
  • Mulighed for eneværelse med privat bad og toilet
  • Landets ældste (og smukkeste) gymnastiksal
  • Musiklokale
  • Bålplads, shelter og pizzaovn

Familiekurser, 30. juni - 6. juli, 1 uge
Emnekurser, 7. juli - 13. juli, 1 uge

Lange kurser

Bred almen højskole

PRISER

Ugeprisen ligger mellem 1.595 og 1.900 kr (på ophold af mindst 12 ugers varighed). Læs mere om priser her.

Rejser

OPLEV VERDEN MED VALLEKILDE

Både forårs- og efterårsholdene tager på studietur til udlandet.
Rejserne er knyttet til dit hovedfag, så du via den daglige undervisning får et godt grundlag for at få det optimale ud af rejsen.

Vores dygtige køkken tager gerne hensyn til allergier og ønsker om vegetarisk diæt.

Konference- og udlejningsfaciliteter

Kapacitet: max 140 personer. Vi tilbyder indhold og rammer til større eller mindre grupper hele året igennem.

Vallekilde Højskole er fra 1865 og er med sine mange trapper desværre ikke kørestolsvenlig.

Vallekilde Højskole
Højskolevej 9